O studijním programu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Charakteristika oboru Informace o uplatnění absolventů Výjezdní semináře, workshopy *========================================================================================= * *========================================================================================= Hlavním cílem studijního programu Antropologická studia je rozvádět a šířit antropologické prostřednictvím výzkumu a výuky. Svojí hlavní odpovědnost vidíme ve vztahu k vlastním stud studijním potřebám. Náš multidisciplinární program zajišťuje výuku a výzkum v oblastech so lingvistické antropologie, historické antropologie a filosofické antropologie. Program nav Katedry obecné antropologie, která vznikla r. 2001 a od té doby prošla dynamickým rozvojem se dařilo propojovat specifická badatelská zaměření jejích členů a kurikulum studijního pr opírá o chápání člověka v jeho socio-kulturní, historické a filosofické komplexnosti. Stud koncipován tak, aby kromě důkladné metodologické a teoretické průpravy nabízel i možnost i oblastí bádání do kurikula. Multidisciplinární charakter programu navíc vytváří ojedinělý komunikaci a sdílení znalostí, badatelských záměrů a realizací výzkumů napříč specializace Bližší informace k aktuálnímu dění ve studijním programu na facebookových stránkách: https://www.facebook.com/as.fhsuk/ [ URL "https://www.facebook.com/as.fhsuk/"]   https://www.facebook.com/spolecnostprofilosofickouantropologii/ [ URL "https://www.faceboo spolecnostprofilosofickouantropologii/"] ****************************************************************************************** * Charakteristika programu ****************************************************************************************** Antropologická studia jsou SP vycházející z předpokladu, že současným i historickým společ kulturním fenoménům je možné porozumět jen za pomoci širokého spektra teoretických koncept které zahrnují diachronní a komparativní perspektivu. Společná část SP proto seznamuje stu teorie společnosti a kultury perspektivou sociokulturní antropologie, dále s různými histo školami, vycházejícími ze sociokulturní antropologie. Konečně filozofická antropologie pos celku Antropologických studií metodologický a paradigmatický kontext filozofie věd o člově důrazu na komplementární teoretické a metodologické inspirace humanitních a sociálně-vědní vyznačuje tím, že zaměřuje svoji pozornost na společnosti a kultury, které se ocitají na o řádů v minulosti i současnosti, na fenomény spojené se symbolickým násilím, na ideologické sociálního řádu, na formy a praktiky sociálního vyjednávání na různých úrovních sociálního Tento zájem vyžaduje obzvlášť velký důraz na to, aby se v centru úvah objevovaly podmínky (reflexivita), otevřenost a připravenost k interpretačnímu experimentování a kvalitativní perspektivy. Antropologická studia (AS) představují interdisciplinární SP zaměřený na studium lidských kultur a lidských interakcí napříč časem a prostorem. Perspektivu sociokulturní antropolog metodologicky a analyticky rozšiřují perspektivy historické a filozofické antropologie. Zá ze tří těchto perspektiv – sociokulturní, filozofickou i historickou antropologii – lze zv specializaci. AS jsou charakteristická jak šíří přístupů k sociálním a kulturním fenoménům průniků mezi nimi, tak skutečností, že je lze studovat na FHS od bakalářského až po doktor ****************************************************************************************** * Informace o uplatnění absolventů ****************************************************************************************** Absolvent získává schopnost analytického a syntetického myšlení; v průběhu samostatného di se naučí definovat badatelské problémy, zasazovat je do širšího vědeckého kontextu; řešit otázky; formulovat relevantní argumenty a vyvozovat závěry. Výzkum zakládá na schopnosti k odborné literatury k tématu práce, a to i v cizích jazycích; dovede pracovat se standardní databázemi, archivy, sekundárními zdroji. Dále dokáže provádět terénní (resp. archivní či korpusu založený) výzkum, uplatňovat terénní, kvalitativní, historicko-vědní, či filozofic a analyzovat sebraná data, často s využitím nových technologií; ta dokáže nahlížet z multi perspektivy. Umí kriticky hodnotit sociokulturní fenomény a aplikovat je v sociální praxi. Absolvent SP Antropologická studia se ve vybraných případech dokáže uplatnit v doktorském dále v akademické sféře jako učitel a samostatný výzkumník. Zkušenosti z minulých let potv absolvent se typicky uplatní v pozicích analytika a experta pro státní i nestátní sféru; j neziskových organizací; ve školství a orgánech veřejné správy; v oblasti médií; jako zaměs uchovávajících zdroje informací (knihovny, muzea, archivy); jako editor či redaktor v nakl v oblasti HR a to na pozicích experta, poradce, terénního pracovníka, konzultanta, metodik lze předpokládat, že absolvent SP má schopnosti a dovednosti se pohybovat v multikulturním propojeném světě, a to nejen pracovně. *========================================================================================= * Absolvent specializace SKA *========================================================================================= Má přehled o antropologických teoriích; umí navrhovat a realizovat výzkum s využitím etnog metod; dokáže zvolit adekvátní teoretické a konceptuální nástroje; realizuje terénní výzku sociokulturních kontextech; analyzuje a interpretuje terénní poznatky – a je schopen navrh závěrů. *========================================================================================= * Absolvent specializace FA *========================================================================================= Disponuje expertní znalostí primárních a sekundárních textů filozofické tradice; má schopn využití základních metod filozofického výzkumu – hermeneutika, fenomenologie, intellectual ovládá principy a základní kategorie „Západního“ pojetí člověka jako společenského, politi a kulturního aktéra a subjektu; je vybaven odbornou průpravou k analytickému a diskurzivní kulturních, ideologických, politických, společenských fenoménů. *========================================================================================= * Absolvent specializace HA *========================================================================================= Získává díky svému studiu a výzkumu současně znalost historických jevů a procesů a přehled základních pramenných textech, jejich typologii a způsobu vyhledávání a uchovávání; je sez institucionálním zajištěním historického bádání včetně znalosti institucí uchovávajících z minulosti. ****************************************************************************************** * Výjezdní semináře, workshopy a exkurze ****************************************************************************************** V rámci studijního programu se pravidelně organizují workshopy a výjezdní semináře v rámci specializací. Jejich cílem je nejen prohlubování znalostí studentů a jejich zájmu o studiu podpora komunikace a spolupráce mezi studenty. Více informací o aktuálním dění je možné najít také na oficiálních facebookových stránkách Antropologická studia FHS UK: https://www.facebook.com/as.fhsuk/ [ URL "https://www.facebo as.fhsuk/"] *========================================================================================= * Filosofická antropologie *========================================================================================= Více informací zde: https://www.facebook.com/spolecnostprofilosofickouantropologii [ URL " www.facebook.com/spolecnostprofilosofickouantropologii"] Pec pod Sněžkou, Krkonoše (2016) První výjezdní seminář filosofické antropologie v rámci projektu "Obrazy člověka". Pec pod Sněžkou, Krkonoše (2017) Studenti filosofické antropologie se letos již potřetí sešli v Krkonoších, aby společně v prezentovali témata svých diplomových a dizertačních prací. Starší studenti na vybraná tém odborný příspěvek, nováčci kromě lepšího pochopení toho, oč ve filosofické antropologii jd své spolužáky i vyučující. Z otevřené diskuse, jež následovala po každém vstupu, si každý nových podnětů. Program byl, tradičně, obohacen výstupem na Sněžku. Smolenice, Slovensko (2017) Smolenice, Slovensko (2017) Na mezinárodní konferenci Slovenského filozofického zväzu pri SAV věnované teoretickým a p aspektům pravdy, jako i připomenutí úmrtí Jana Patočky, vystoupili vyučující specializace antropologie se svými příspěvky. Studenti, kteří se konference pro tentokrát účastnili pas nejen bohatému výběru příspevků, ale také cenným zkušenostem, které zde nabyli. *========================================================================================= * Sociokulturní antropologie *========================================================================================= Se studujícími specializace sociokulturní antropologie jsme realizovali několik aplikovaný externí zadavatele, jako jsou pražské městské části či Institut plánovaní a rozvoje. Posle roku 2017 se týkal velkého developerského projektu na Praze 5, kde jsme zkoumali, jaká oče souvislosti s výstavbou obyvatelé bezprostředního okolí plánované výstavby a k jakým speci jednání je tato očekávání vedou. Praha (2017) Veltrusy (2017) Již pátým rokem (2018/2019) se v rámci kurzu "Antropologie v akci-seminář" realizuje aplik výzkum. Studenti maji možnost vyzkoušet si pod supervizí vyučujících jak aplikovaný výzkum od jednání se zadavatelem výzkumu přes vlastní terénní výzkum a týmovou analytickou práci výsledků bádání zadavateli či veřejnosti. *========================================================================================= * Historická antropologie *========================================================================================= V roce 2017 se začal pořádat výjezdní seznamovací workshop pro studující, kteří nastupují ročníku magisterského studia a chtějí se specializovat na sociokulturní antropologii. Míst říjnového setkání byl zámek Veltrusy, kde jsme kromě pracovní části (přestavení studia a v volných přednášek) strávili příjemný čas též prohlídkou zámku, procházkou zámeckým parkem seznamováním. Teplice (2017) Také na historické antropologii jsou součástí výuky i studentské exkurze. Loni jsme organi "Vyměřený svět", během níž jsme zkoumali pozůstatky osvícenské státní správy v severních Č úředních budov, hraničních přechodů, regulovaných říčních toků apod.) a jejich vliv na čes Letošní exkurze nazvaná "Reformisté, nebo zpátečníci" zase mapovala osvícenské reformy a p centralizace na jihočeských panstvích.